1. Što je stres?
  • Sklop emocionalnih i tjelesnih reakcija, kao i reakcija u ponašanju, do kojih dolazi kada neki događaj procjenjujemo opasnim ili uznemiravajućim, odnosno stres nastaje kod ljudi suočenih sa događajima koje smatraju prijetećima za svoju dobrobit ili kod kojih treba uložiti posebne napore da bi se udovoljilo zahtjevima koji se pred njih postavljaju.
  1. Vrsta stresa?
  • Akutni stres – jednokratni događaj, do čije pojave dolazi brzo. Njegov utjecaj traje od nekoliko minuta ili sati pa do nekoliko dana i tjedana.
  • Kronični stres – uzrokovan konstantnim nizom događaja npr. teško poslovno okruženje, briga za neku kronično bolesnu osobu, fizičko zdravlje, siromaštvo, usamljenost, diskriminacija na temelju rase, spola, godina, patnja, krivnja, nedostatak prijatelja……
  1. Posljedice stresa?
  • Promjene u ponašanju: sklonost konfliktima, neurednost, bijeg u alkohol, pojačano pušenje
  • Psihičke promjene: kronični umor, depresija, previše spavanja, nesanica, seksualni problemi
  • Narušeno fizičko zdravlje: razvoj bolesti, glavobolje, ulkus, srčane tegobe, infarkt, promjene na koži, dijabetes , astma, tegobe s kralježnicom , ovisnost.
  1. Stres je signal
  • Da nam je potrebna briga, veća pažnja, odmor, podrška, više vremena za određeni zadatak, neku promjernu u poslovnom i privatnom životu.
  1. Uzroci stresa na radnom mjestu?
  • Strah od gubitka posla, premorenost, kratki rokovi, nedostatak podrške rukovoditelja
  • Osjećaj da ne možemo vladati svojim vremenom i učinkom
  • Nemogućnost da utječemo na način rada, osjećaj otuđenosti od menadžmenta, monotonija, brojni fizički, biološki i kemijski utjecaji
  • Međuljudski odnosi
  1. Kako preduhitriti stres?
  • Započnite dan osmijehom
  • Postanite svjesni upozoravajućih simptoma nagomilanog stresa
  • Pripremite se za stresni doživljaj i učinite ga predvidljivim
  • Unaprijedite međuljudske odnose
  • Zauzmite se za sebe
  • Mislite racionalno i pozitivno
  • Svakodnevno odvojite 20-30 minuta za opuštanje
  • Razgradite stres fizičkom aktivnošću i
  • Zdravo se hranite
  • Što više se smijte
  1. Kako se nositi sa stresom?
  • Suočiti se i djelovati na problem koji izaziva stres
  • Poboljšati način na koji vidimo tu situaciju i kako se osjećamo u vezi s tim.
  • Prihvatiti situacije na koje ne možemo utjecati ili ih promjeniti
  1. Anti- stres programi
  • Jesu li vam ciljevi realni?
  • Napravite točan raspored poslova
  • Njegujte dobre odnose s obitelji, susjedima i kolegama
  • Primijenite tehnike opuštanja: muzikom, fizičkom aktivnošću, meditacijom
  • Primjenom anti- stresnog ponašanja ( planirajte aktivnosti za prevenciju stresa, pratite i vrednujte ponašanje, analizirajte stresore, koji su vam oslonci u teškim trenucima, što možete učiniti da umanjite stres…..)
  1. Plan Anti stresnog ponašanja

Mjesečni:

  • Ustaliti neku tjelesnu aktivnost npr. Vožnja biciklom 15-30min dnevno
  • Svakog dana provesti sa svojom djecom neko vrijeme
  • Provesti svaki dan neko vrijeme u nekoj ugodnoj aktivnosti npr. čitanje, razgovor..
  • Ne donositi posao kući, radije ostati na poslu sat duže
  • Zamoliti na poslu kolege da me upozore svaki put kad povisim glas

Tjedni:

  • Ići na spavanje najkasnije u 23 h
  • Prošetati barem pola sata svakog dana
  • Ujutro pojesti barem dva peciva
  • Utiči u kino s prijateljima
  • Pitati kolegu s posla kako se osjeća
  1. Meditacijom protiv stresa postižemo
  • Mirnije disanje
  • Puls slabi
  • Manje se znojimo
  • Mišići se opuštaju
  • Trbušni organi se smiruju
  • Moždani valovi se smiruju
  1. Kako meditirati?
  • Sat ili dva prije meditacije ne jedite ništa
  • Meditirajte po mogućnosti uvijek u isto vrijeme
  • Meditirajte uvijek 10-15 minuta
  • Prostorija u kojoj se meditira neka bude tiha
  • Odjeća mora biti lagana, ne smije vas stezati
  • Možete meditirati ležeći ili sjedeći
  • Prije meditacije se potpuno opustite
  • Prepustite se disanju
  • Ako želite meditirati o nekom pojmu usmjerite svoje misli, zatvorenih očiju na taj pojam
  • Kad se smirite možete ponovo na posao

Tko je podložan stresu?

  • Vrlo ambiciozne osobe
  • Osobe koje se ne zadovoljavaju podređenim položajem, koji uvijek žele biti na «vrhu»
  • Perfekcionisti-osobe koje ne trpe ni tuđe ni svoje slabosti
  • Osobe koje gutaju kritiku bez riječi prosvjeda